خانواده ایرانی

خانواده ایرانی

شادابی و طراوت برای خانواده ایرانی
خانواده ایرانی

خانواده ایرانی

شادابی و طراوت برای خانواده ایرانی

سیب،میوه ای معجزه آفرین

خواص سیب

سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود. از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.

سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه‌ی عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و ... می‌باشد. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.

همه‌ی سیب‌ها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ی نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب پس از مرکبات ( پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین، لیموترش  و گریپ فروت) و موز ، عمده‌ترین میوه‌ی‌ پرورشی در سطح دنیا است.

کلیات گیاه شناسی

درخت سیب در بیشتر نقاط دنیا پرورش داده می‌شود و سیب میوه‌ ایست که می‌توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دنیا آن را می‌شناسند. در ایران این درخت به صورت وحشی در جنگلهای شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آن را آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می‌گویند. سیب انواع مختلف دارد. انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت می‌باشد. سیب نوع ترش و شیرین دارد.

 

ترکیبات شیمیایی سیب

خواص سیب -سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی‌مناسبت نیست که یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی‌نیاز می‌کند.

 

خواص سیب

-یکی از خواص سیب این است که  در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است.با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی  طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C  و A  ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم  و پتاسیم می‌باشد.

 

 

خواص سیب ترش

-خواص سیب ترش-سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می‌برد.

-سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است.

-آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می‌رود.رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است.

-مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است.

-سیب ترش برای آنهائی که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائی که مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند سیب در قدیم معالج بیماری نقرس و بیماریهای عصبی بوده است.

17  معجزه سیب  

 سیب خواص زیادی برای سلامتی دارد. در این مبحث به۱۷  خاصیت سیب می پردازیم.

1- دندان های سفیدتر و سالم تر
سیب جایگزین مسواک زدن نمی شود، اما گازدن و جویدن سیب، ترشح بزاق در دهان شما بیشتر می کند و پوسیدگی دندان را با کاهش سطح باکتری ها کمتر می کند. یکی دیگر از خواص سیب این است که جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.

2- مفید برای بیماری لثه

کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند.


3- از ابتلاء به آلزایمر جلوگیری می کند
یک تحقیق جدید روی موشها نشان می دهد که نوشیدن آب سیب از ابتلاء به آلزایمر جلوگیری کرده و با عوارض پیری مبارزه می کند. سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر،  اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.


4-  در مقابل پارکینسون از شما حفاظت می کند
تحقیقات نشان داده اشخاصی که میوه می خوردند و از دیگر غذاهای پر فیبر استفاده می کنند به میزانی معینی نسبت به ابتلاء به پارکینسون محفوظ هستند. این بیماری از تولید نوعی از سلول های مغزی جلوگیری می کنند. دانشمندان این خاصیت را ناشی از آنتی اکسیدان های موجود در سیب می دانند.

5-  پیشگیری از بیماری نقرس و درد مفاصل

از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند،یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل  و نقرس توصیه می‌گردد.


6-  از انواع سرطان ها جلوگیری می کند
دانشمندان انجمن سرطان آمریکا همچون دیگر دانشمندان موافقند که مصرف سیب میتواند ریسک ابتلاء به سرطان لوزالمعده را تا 23 درصد کاهش دهد. محققین دانشگاه کورنل پی برده اند که ماده ای موجود در پوست سیب از رشد سلول های سرطانی در کبد، روده بزرگ و مغز جلوگیری می کند. تحقیقات قبلی نشان می دهد که مصرف آب سیب کامل به کاهش اندازه تومورهای پستان کمک می کند. در حالیکه انستیتو ملی سرطان آمریکا برای کاهش ریسک ابتلاء به سرطان دستگاه گوارش کل سیب را مصرف کنید.7-  کاهش ریسک ابتلا به دیابت
زنانی که حداقل روزی یک سیب می خوردند 28 درصد کمتر از کسانی که سیب نمی خورند، احتمال دارد به دیابت نوع دوم مبتلا شوند.8-  کاهش کلسترول
فیبرهای قابل هضم موجود در سیب  در روده با چربی ترکیب شده، که موجب کاهش سطح کلسترول می شود و به سلامتی شما کمک می کند.

9-  تنظیم فشارخون

یکی دیگر از خواص سیب این است فشارخون را منظم می‌کند.خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون  می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.
10-   قلب سالم تری داشته باشید
تحقیقات گسترده ای نشان می دهد مصرف فیبرهای قابل هضم ساختن پلاک های کلسترول در شریانها را کندتر می کند. ترکیب فلنویک که در پوست سیب یافته می شود از جذب کلسترول در بدن جلوگیری می کند. وقتی که چربی در شریانها رسوب کند موجب می شود جریان خون کمتری به قلب شما برسد و موجب بیماریهای عروقی می شود.


11-  جلوگیری از سنگ کیسه صفرا
سنگ کیسه صفرا از باقی ماندن کلسترول زیاد در کیسه صفرا به شکل مایع ایجاد می شود که پس از مدتی جامد می شود. این بیماری در افراد چاق شایع است. برای پیشگیری از سنگ کیسه صفرا پزشکان رژیم غذایی پرفیبر را توصیه می کنند.که هم به کاهش وزن وهم به کاهش کلسترول کمک می کند.12-  درمان اسهال و یبوست
فیبرهای موجود درسیب می توانند به درمان اسهال یا یبوست شما کمک کنند.13-  کنترل وزن بدن
بسیاری از بیماری ها به اضافه وزن مربوط می شود. مانند دیابت نوع دوم، بیماری قلبی، و... غذاهای پرفیبر کمک می کنند با جذب کمتر کالری احساس سیری کنید.14-  سم زدایی از کبد
ما مرتباً سموم را جذب می کنیم خواه از طریق آب خواه از طریق غذا، کبد مسئولیت پاکسازی بدن از این سموم را دارد. خوشبختانه یکی از ساده ترین راه های سم زدای از کبد مصرف میوه جاتی مانند سیب است.


15-  تقویت سیستم ایمنی بدن
سیب سرخ حاوی آنتی اکسیدانی به اسم کرسدین است. پژوهش های جدید کشف کرده که این آنتی اکسیدان سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند به خصوص مواقعی که تحت فشار روحی هستید.16-  جلوگیری از ابتلاء به آب مروارید
تحقیقات اخیر نشان می دهد، اشخاصی که رژیم غذایی شان غنی از میوه هایی سرشار از آنتی اکسیدان هاست مانند سیب، 10 الی 15 احتمال ابتلا به آب مروارید دارند.

17-  اثر آرام بخشی سیب

یکی دیگر از خواص سیب این است که اثر آرام بخشی دارد،دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل  شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم  و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.

آشنایی با خواص سیب

سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و خواص درمانی آن فراوان است

1- سیب سرشار از فلاونوئید و پلی‌فنول‌ است که هر دو آنتی اکسیدان قوی هستند.

2- طی نتایج مطالعات، تاثیر آنتی‌اکسیدان 100 گرم سیب، برابر است با جذب 1500 میلی‌گرم ویتامین C .

3- سیب دارای مقادیر فراوانی ویتامین و مواد معدنی است که باعث تقویت خون می‌شود.

4- سیب دارای اسید مالیک و اسید تارتاریک است که از اختلالات کبدی و هاضمه پیشگیری می‌کند.

5- سرکه سیب که به عنوان نوشیدنی از آن استفاده می‌شود از ایجاد سنگ کلیه پیشگیری می‌کند.

6- پوست سیب، حاوی پکتین است که با تهیه گالاکترونیک می‌تواند مواد سمی را از بدن بیرون کند.

7- خوردن یک عدد سیب در روز، به کاهش کلسترول خون و نیز کاهش بیماری‌های پوستی کمک می‌کند.

8- عصاره گرفته شده از مغر این سیب، تا %29 از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

9- سیب رنده شده مخلوط با ماست برای از بین اسهال مفید است.

10- اگر دچار مشکلات گوارشی هستید، قبل از غذا حتماً سیب بخورید.

بطور خلاصه ،خوردن سیب برای رفع  بیماری‌های زیر مفید است:

·          چاقی

·          سردرد

·          التهاب مفاصل

·          اسهال و یبوست

·          التهاب مثانه

·          کم‌خونی

·          سل

·          التهاب اعصاب

·          بی‌خوابی

·          زکام

·          سنگ‌های کیسه صفرا

·          انگل

·          بوی بد دهان

·          پیوره

·          سرطان

ارزش غذایی برای هر 100 گرم سیب

ویتامین A

   900 واحد

ویتامین C

5 میلی‌گرم

ویتامین B تیامین

07. میلی‌گرم

ویتامین جی

مقدار نامعین

کلسیم

6 میلی‌گرم

آهن

3 میلی‌گرم

فسفر

10 میلی‌گرم

پتاسیم

130 میلی‌گرم

کربوهیدرات

14.9 گرم

کالری

58

 

پروفسور کونگ یونگ لی، یکی از محققان این تحقیق، می گوید، "برخی از مواد شیمیایی ضد آلرژی نیز به حساب می آیند، برخی هم ضد سرطان، ضد التهاب، و ضد ویروسی هستند. الان دیگر به اندازه کافی سند و مدرک وجود دارد که با قطعیت بگوییم با خوردن یک عدد سیب در روز دیگر نیازی نیست نزد دکتر بروید."

نکاتی در مورد سیب:

1. هیچگاه سیبی را که در جای خنک نگهداری نشده است را خریداری نکنید چون این میوه طی چند رو بیش از حد رسیده خواهد شد.

2. سیب باید سفت باشد. اگر با فشار دادن انگشت روی آن تورفتگی ایجاد شود، از خرید آن خودداری کنید.

3. سیب را در یخچال نگهداری کنید. درغیر اینصورت خیلی زود خراب خواهد شد.

4. برای جلوگیری از قهوه ای شدن سیب، روی قسمت های بریده شده آن کمی آبلیمو بمالید.

5. محققان کانادایی که روی 8 نوع مختلف سیب تحقیق میکردند، دریافته اند که نوع قدیمی سیب، که همان سیب قرمز است، حاوی مقدار بیشتر آنتی اکسیدان در پوست و مغز خود می باشد.

همه چیز درباره خواص سیب در کتب و روایات

امیرالمؤمنین (ع) فرمود : " کل التفاح نضوج للمعده"

خوردن سیب معده را پاک می کند و می شوید . ( خصال ، ص 412 )

موسی بن جعفر (ع)فرمود : " سه چیز ضرری به کسی نمی رساند : انگور رازقی ، نیشکر و سیب لبنانی . " ( خصال، ص 144 )

 

ابی بصیر گوید :

" امام باقر(ع) فرمود : موقعی که خواستی سیب بخوری قبلاً آن را استشمام و بو کن ، سپس بخور زیرا در این صورت  آن چه را که به روح تو ناراحتی و عارض گشته ساکت می کند ." ( بحار ، ج 66 ، ص 171 )

در حدیث است ، سیب باعث فراموشی می شود ، چون در معده چسبندگی تولید می کند. ( بحار ، ج 66 ، ص 177 )

سلیمان جعفری از امام رضا(ع) نقل کرده که :

"رسول خدا نگاه کردن به ترنجبین سبز و سیب قرمز را دوست داشت " ( کافی ، ح 6 ، ص 360 )

 

خواص درمانی سیب در روایات :

امام(ع) فرمود :

" سیب معده را می شوید ، حرارت را می نشاند ، درون را سرد می کند و تب را می برد . "

در حدیثی دیگر آمده " وبا را می برد ." ( محاسن ، ج 2 ، ص 550 )

 

روزی از تب در خدمت امام صادق(ع) بحث به میان آمد ، آن حضرت فرمود :

" ما اهل بیت در طب مداوا نمی کنیم مگر با آب سرد که بر تب دار بریزند و سیب خوردن ."

( محاسن ، ج 2 ، ص 55 ، کافی ، ج 6 ، ص 355 ، جامع الروایات ، ص 528 )

 

سلیمان بن درستویه وسطی گوید :

مفضل به عمر جهت نیازهای علمی مرا به حضرت امام صادق(ع) فرستاد ، دیدم در جلو آن حضرت سیب سرخ هست . عرض کردم جانم به فدایت این چیست ؟ فرمود : ای سلیمان شب گذشته بیدار شدم و این را برایم آوردند تا آن که آن را بخورم ، حرارتم خاموش شود ، و درون من خنک گردد و تب را ببرد ." ( محاسن ، ج2 ، ص 552 ، مکارم ، ص 197 )

 

قندی گوید :

" در مدینه بودم ، مرض خون دماغ بر مردم عارض شد و برادرم یوسف ( سیف) نیز خون دماغ شد . حضور حضرت امام صادق(ع) رسیدم و جریان را عرض کردم . فرمود : برو سیب به وی بده . برگشتم دادم ، شفا یافت." ( محاسن ، ج 2 ، ص 552 )

امام صادق (ع) : اگر مردم خاصیت سیب را می دانستند فقط با سیب به درمام مریض می پرداختند. 

 

مغازه اینترنتی تبلت و موبایلwww.tabletmobile.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد